< 170710 >

Jag skulle ta en promenad till min arbetsplats på Fargust AB i Gärde, men jag skulle gå via Birsta (vilket är en otrolig omväg) för att jag lite snabbt skulle in på ett par affärer. För att hinna med allt gick jag 07:50 hem ifrån och trodde då att jag skulle hinna med mig då jag började jobber 08:30.
Väl i Birsta gick jag in på någon enstaka affär och tomglodde någon minut för att sen fortsätta mot Gärde. När jag går längs vägen i Birsta möter jag ett par gamla klasskamrater som jag stannar och surrar med, och det visar sig att de också ska till Fargust men att de inte alls hade nå bråttom.
Märkligt nog valde jag att gå längs E4:an från Birsta till Gärde, men det fanns tydligen någon sorts gångväg. Dessvärre var denna väg vääääldigt brant och kullig, och givetvis var det en massa vägarbeten som saktade ner mig.
När jag äntligen var framme på Fargust var klockan 09:01 och märkligt nog kom även mina gamla klasskamrater som jag mötte i Birsta samtidigt som mig. Inne på Fargust går vi rätt in till ett rum som tydligen var "mötesrummet" där alla anställda satt i något som kan liknas med lågstadiet, alltså på golvet längs väggarna, medans cheferna stod upp framför och surrade. Givetvis låtsades vi som ingenting när vi staplade in 30min sent till mötet, jag ser en lucka bredvid min pojkvän (som tydligen också jobbade där) och sätter mig snabbt ned där. Av någon anledning var min pojkvän väldigt gosig just då, som om vi inte hade setts på flera dagar (vilket inte är likt honom alls). Cheferna blänger på oss nyanlända och säger något om "maraton" och då utbriser min pojkvän "nä nu när ni var sen så får inte ni vara med på Vänner-maratonet!" men själv suckade jag lättsamt ut och svarar "det gör inget, jag gillar inte ens Vänner."
Mötet var därmed avslutat och en medelålders man som hade en roll som någon sorts personalansvarig tog mig åt sidan och sa "du och jag måste prata vi!". Denna man påminde lite om Edward Blom, aningen kortare, kanske inte lika rund och kortare hår, men dragen fanns där helt klart.
Mannen tar mig in till en litet rum intill och lägger fram 2 tunnare antecknings/ritblock och slår upp dem. Jag ser att ett barn har varit i farten och skrivit egna sagor i dem och med detsamma inser jag att det är mina sagor från klass 1 och 2 och utbrister "jösses, dessa var inte skrivna igår!". Mannen suckar lätt och säger något i stil med att han såg ett aggressivt mönster från min sida som riktade sig mot en viss folkgrupp, vilket han inte alls tyckte om. Jag tänkte genast "men herregud, tror han att jag verkligen är densamma som för 20 år sedan!?" och samtidigt lägger han upp ett nytt skrivblock framför mig tillsammans med en tecknad bild på ett rävliknande djur som ligger i en ihålig stock och säger "för att jag ska vara säker på hur du tänker så vill jag att du skriver en mening om denna bild.. vet du förästen vad detta är för djur?", jag skakar på huvudet och han fortsätter "det är en Flusch, men det stavas Fluged, F-L-U-G-E-D." Jag ser brydd på honom men började sen fundera på vad jag ska skriva för mening för att han skla fatta att jag inte har något hat mot en viss folkgrupp. Jag börjar skissa fram och tillbaka så bladet blir alldeles struligt och frågar "kan jag få börja om och skriva snyggt så du ser vad jag skrivit", mannen nickar och jag byter blad för att påbörja "F-L-U..."
Sen ringde väckarklockan..




Name:
Remember me?

E-mail: (no publish)


URL/Blogsite:


Your comment:

RSS 2.0